Sunday, June 13, 2010

Anak bapak baka husin + induk besi buruk



anak ini adalah gabungan pertama 2 baka ini di rumah saya... sekor jantan & sekor lagi betina... yang jantan masih dalam pemerhatian.. kalo dapat mengikut susuk tubuh bapaknya serta ibunya yang kecik memang dah dikira ok... bapaknya adalah berbalung plastik/lilin manakala ibunya berbalung halus batang mancis.. perangai bapaknya yang agak cantik sentiasa mengebas, cuma sekarang ni saya menjadikan ia pembaka sepenuh masa...
warna bagi yang betina agak gelap berwarna coklat & memang saya simpan ntuk buat meneruskan baka selanjutnya... selain itu, remaja dara yang ada kat rumah ni pun dah ada dalam 4-5 ekor untuk dimasukkan kembali dengan bapaknye bila btul2 dah matang nanti.... sebelum ni saya banyak buat kaedah crossbreed baka2 untuk menentukan keserasian induk dengan bapak... dan sekarang ni terdapat beberapa ekor induk dengan bapak yang serasi dan yang keluar anak2 yang agak cantik... jd saya hanya masukkan kembali pasangan yang serasi darahnya, agar hasil yang keluar nanti tidak menghampakan saya... insyaallah...

1 comment: