Monday, December 27, 2010

kunjungan geng serama

As salam,.. Semalam,reban saya dikunjungi oleh Dr Jaafar (LEASF) dan saudara Eric dari Shah Alam ditemani oleh abang Rashid Marang... kunjungan tersebut adalah kunjungan sesama rakan serama.. kebetulan Dr Jaafar pulang ke kampung sambil bercuti.. saudara Eric telah beberapa hari berada di Terengganu bagi menyelongkar reban-reban breeder yang terdapat disini.
sebelum sampai ke rumah saya, rombongan ini telah ke rumah Napi Padang Nenas untuk melihat jantan selam ibu yang heboh diperkatakan kini. Ayam tersebut masih didalam jagaan tuan empunyanya dan akan dijadikan pembaka sepenuh masa...
Sebelum pulang, saudara Eric telah membawa balik seekor anak jantan AS yang masih kecil untuk dibawa ke Shah alam.. Semoga anak tersebut akan mengikut jejak bapaknya suatu hari nanti... Insyaallah.
Maaf, gambar semasa kunjungan tidak diambil, maklumlah masing2 sibuk bercerita tentang serama....

p/s : Cara2 bagi menurunkan ekor akan disertakan tidak lama lagi, harap sabar menunggu..

Sunday, December 19, 2010

Thursday, December 16, 2010

koleksi induk bakal jd simpanan




as salam, antara induk yang bakal menjadi koleksi saya kelak... seangkatan dengan induk selam yang telah dipaparkan video sebelum ini.. bulu kemas berwarna bersih, berbalung halus... sedikit gegaran dikepala... keistimewaan ayam ini adalah ia boleh bertelur dengan baik walaupun keeadaannya yang selam...

Awe Sealam Tunggal





As salam, ayam ini pernah di postkan sebelum ini iaitu Remaja Tok Uban.. skang ni dah diberikan nama... Perangai agak lambat bila muda baru 'mari'... Tp xdela selam sangat lagi.. ekornya terdahulu tikam kepala( kalo orang kelantan panggil - ekor bedil).. ianya baru diturunkan secara tradisional tanpa perlu diikat menggunakan benang... insyaallah kalo ade mase nanti, saya masukkan gambar serta cara menurunkan ekor ayam yang tikam kepala...

Tuesday, December 14, 2010

gambar reban lagi





as salam, lagi gambar reban... dah x tahu nak uploasd aper.... ayam2 masih ade, tp induk2 yang belunjur jela... induk yang selam2 x banyak sangat... banyak main induk je skang ni... ayam pun xdela cantik sangat...kadang2 malu nak tunjuk kat member2 ayam belunjur kite... apepun, ayam serama tetap bela jugak walaupun penetasan ayam yang sangat rendah sekarang... xpela, janji boleh pelihara n dapat borak2 ngn member2 serama....

Tuesday, December 7, 2010

Awe Dasarata




as salam.... salam maal hijrah... antara pembaka yang baru menghuni di reban... ayam bukan warna kuning... kaler gelap... tertarik kerana perangai gilernya di meja, boleh tahan perangainya... saya ambik bapak ni sebab nak upgred baka2 di rumah... dah 3 kali bertukar geran, saya pemiliknya yang ke4... baka asal dari dungun...

Ayam2 di reban


baka kelabu tok uban dungun ngn induk baka besi buruk...


anak muda awe sulong bersama induk limbat cg loh n induk uban


bapak baka kelabu cg amran kuala besut ngn induk dari Aseng tanjung

Monday, December 6, 2010

Tranformasi si Awe Sulong



Rasenya mase ni AS baru berumur dalam lingkungan 3 bulan... belunjur habis... x nampak cutting x nampak ape2....


gambar ni bile mula tumbuh ekor muda yang pertama... AS mula tarik & datang perangai...



Salam, saje selitkan gambar awe sulong dulu-dulu... agak2 kalo zaman kecik AS macam tu, RM 50 pun rasenya x laku... huhuhu... skang ni alhamdulillah, AS sedang meluruh... bon 25 ni pun AS x join.... nak berehat sbb tunggu memenuh balik... rasenya kalo untuk main, bulan februari depan baru boleh dibawak ke bon...

Hmmmm,,, skang ni musim hujan melanda Terengganu & Kelantan... Cuaca yang sejuk serta penyakit yang tersebar menyebabkan banyak ayam2 saya yang dah pergi meninggalkan saya buat selama-lamanya... salah seekornya adalah Awe Liku... huhuhu... sedih... tp kita kena redho dengan takdir... xpela, yang patah kan tumbuh, yang hilang kan berganti... huhuhu... semalam pun saya dah bawak balik pembaka selam yang baru untuk jadi pengganti Awe Liku serta bagi projek 2011... nanti saya uploadkan gambarnya sehari dua nanti.
insyaallah.... reban2 yang ada pun telah berubah posisi serta lampu dipasang 24 jam bagi mengelakkan ayam sejuk...