Monday, December 27, 2010

kunjungan geng serama

As salam,.. Semalam,reban saya dikunjungi oleh Dr Jaafar (LEASF) dan saudara Eric dari Shah Alam ditemani oleh abang Rashid Marang... kunjungan tersebut adalah kunjungan sesama rakan serama.. kebetulan Dr Jaafar pulang ke kampung sambil bercuti.. saudara Eric telah beberapa hari berada di Terengganu bagi menyelongkar reban-reban breeder yang terdapat disini.
sebelum sampai ke rumah saya, rombongan ini telah ke rumah Napi Padang Nenas untuk melihat jantan selam ibu yang heboh diperkatakan kini. Ayam tersebut masih didalam jagaan tuan empunyanya dan akan dijadikan pembaka sepenuh masa...
Sebelum pulang, saudara Eric telah membawa balik seekor anak jantan AS yang masih kecil untuk dibawa ke Shah alam.. Semoga anak tersebut akan mengikut jejak bapaknya suatu hari nanti... Insyaallah.
Maaf, gambar semasa kunjungan tidak diambil, maklumlah masing2 sibuk bercerita tentang serama....

p/s : Cara2 bagi menurunkan ekor akan disertakan tidak lama lagi, harap sabar menunggu..

Sunday, December 19, 2010

Thursday, December 16, 2010

koleksi induk bakal jd simpanan




as salam, antara induk yang bakal menjadi koleksi saya kelak... seangkatan dengan induk selam yang telah dipaparkan video sebelum ini.. bulu kemas berwarna bersih, berbalung halus... sedikit gegaran dikepala... keistimewaan ayam ini adalah ia boleh bertelur dengan baik walaupun keeadaannya yang selam...

Awe Sealam Tunggal





As salam, ayam ini pernah di postkan sebelum ini iaitu Remaja Tok Uban.. skang ni dah diberikan nama... Perangai agak lambat bila muda baru 'mari'... Tp xdela selam sangat lagi.. ekornya terdahulu tikam kepala( kalo orang kelantan panggil - ekor bedil).. ianya baru diturunkan secara tradisional tanpa perlu diikat menggunakan benang... insyaallah kalo ade mase nanti, saya masukkan gambar serta cara menurunkan ekor ayam yang tikam kepala...

Tuesday, December 14, 2010

gambar reban lagi





as salam, lagi gambar reban... dah x tahu nak uploasd aper.... ayam2 masih ade, tp induk2 yang belunjur jela... induk yang selam2 x banyak sangat... banyak main induk je skang ni... ayam pun xdela cantik sangat...kadang2 malu nak tunjuk kat member2 ayam belunjur kite... apepun, ayam serama tetap bela jugak walaupun penetasan ayam yang sangat rendah sekarang... xpela, janji boleh pelihara n dapat borak2 ngn member2 serama....

Tuesday, December 7, 2010

Awe Dasarata




as salam.... salam maal hijrah... antara pembaka yang baru menghuni di reban... ayam bukan warna kuning... kaler gelap... tertarik kerana perangai gilernya di meja, boleh tahan perangainya... saya ambik bapak ni sebab nak upgred baka2 di rumah... dah 3 kali bertukar geran, saya pemiliknya yang ke4... baka asal dari dungun...

Ayam2 di reban


baka kelabu tok uban dungun ngn induk baka besi buruk...


anak muda awe sulong bersama induk limbat cg loh n induk uban


bapak baka kelabu cg amran kuala besut ngn induk dari Aseng tanjung

Monday, December 6, 2010

Tranformasi si Awe Sulong



Rasenya mase ni AS baru berumur dalam lingkungan 3 bulan... belunjur habis... x nampak cutting x nampak ape2....


gambar ni bile mula tumbuh ekor muda yang pertama... AS mula tarik & datang perangai...



Salam, saje selitkan gambar awe sulong dulu-dulu... agak2 kalo zaman kecik AS macam tu, RM 50 pun rasenya x laku... huhuhu... skang ni alhamdulillah, AS sedang meluruh... bon 25 ni pun AS x join.... nak berehat sbb tunggu memenuh balik... rasenya kalo untuk main, bulan februari depan baru boleh dibawak ke bon...

Hmmmm,,, skang ni musim hujan melanda Terengganu & Kelantan... Cuaca yang sejuk serta penyakit yang tersebar menyebabkan banyak ayam2 saya yang dah pergi meninggalkan saya buat selama-lamanya... salah seekornya adalah Awe Liku... huhuhu... sedih... tp kita kena redho dengan takdir... xpela, yang patah kan tumbuh, yang hilang kan berganti... huhuhu... semalam pun saya dah bawak balik pembaka selam yang baru untuk jadi pengganti Awe Liku serta bagi projek 2011... nanti saya uploadkan gambarnya sehari dua nanti.
insyaallah.... reban2 yang ada pun telah berubah posisi serta lampu dipasang 24 jam bagi mengelakkan ayam sejuk...

Tuesday, November 30, 2010

Keindahan ciptaan Tuhan








Masyaallah.... sungguh selam ayam muda ni... bewarna kuning, selam menjunam memang boleh mencair hati sesiapa sahaja yang melihatnya... biasanya kalo yang selam menjunam biasanya kita lihat bagi yang induk2 sahaja.. tetapi yang ini memang laindari yang lain... Pernah ditawarkan dengan yang tinggi oleh peminat2 serama. Namun tuannya amat sayang kepadanya. Gambar ini sempat di snap pada petang semalam. Rumah breeder ini dengan rumah saya adalah lebih kurang 3 minit perjalanan sahaja... hehehe.. kira kampung sebelah je.. semalam pun berkunjung ke rumah breeder otai ini bersama2 abang rashid marang dan seorang lagi otai serama.
Ayam ini walaupun dengan keadaan yang sebegitu rupa memang kuat mengebas dan mempunyai pakej yang agak lengkap, dengan cutting yang tinggi serta tubuh yang tegap.
dengan adanya ayam seperti ini membuatkan saya amat bersemangat untuk cuba menghasilkan lagi ayam2 direban... insyaallah..

Monday, November 29, 2010

sedikit coretan...

Alhamdulillah,... dah mula bekerja balik... 2 hari lepas saya sempat menghadiri pertandingan di KL... saya pergi dengan rombongan bas dari terengganu... dalam pertandingan ini, Awe Sulong X perform sangat.. tapi masih boleh dapat hadiah saguhati.. keadaan AS yang mula meluruh mungkin salah satu penyebab dia x bagi yang terbaik... apepun, syukur alhamdulillah.. saya bawak ayam 4 ekor untuk buat main. dua dapat saguhati.. okla, janji masuk game.. hehehe.. semalam, telor2 yang dieram oleh cendana dewi dah mula menetas. skang ni baru menetas 2 ekor. harap2 ade lagi yang menetas lagi hari ini..
untuk game kali ini, boleh dikatakan ayam dari kelantan mendominasi keseluruhan johan kategori hanya kategori serama A yang dijuarai oleh ayam abang rashid marang. ayam botb di menangi oleh ayam dari kelantan juga.. boleh dikatakan semua ayam yang bertanding memang hebat2 dari segi gaya dan aksesori.. penyertaan semalam berkemungkinan dalam 400 ekor..
mmmm,,, gambar2 semasa pertandingan saya akan masukkan nanti, insyaalah.. bagi rakan-rakan blogger yang sempat saya temui, salam saya ucapkan dan terima kasih atas pandangan dan tips2 bagi kaedah breeding serta ayam untuk pertandingan.

Wednesday, November 24, 2010

lepak2 umah member




salam, sempat bertandang kerumah member saya untuk mempersiapkan ayam untuk dibawa ke kl 27 haribulan ni... sambil2 tu sempat la snap gambar induk ni... btul2 susah nak snap... pemalu btul induk ni... x macam AS kalo bergambar... induk cantik & harganya pun cantik... berpadananla dengan bentuk badannya... kata tuannya, peratusan bertelur cantik tu adalah tinggi walaupun ayam yang selam... apepun, kna tunggu & lihat je nanti...

Tuesday, November 23, 2010

anak B AS + limbat gegar cg loh...





adik beradik tino pernah dipostkan sebelum ini, skang ni yang jantan plak... nampak la sikit... sepasang lagi pun nampaknya dah mula 'mari'... cubaan pertama dengan induk limbat dada besar cg loh dah ok... tengkuk panjang macam 'S' ular senduk... kaki boleh la tahan tingginya... perangai je x tahu ok ke tak....

Monday, November 22, 2010

ape-ape je...

salam, tak tahu nak tulis ape.... nak upload gambar ayam pun blum sempat lagi.. x sempat nak snap gambar.. yang ade pun gambar2 ayam yang dah KO... 2-3ekor gak yg monyok, mungkin berdasarkan cuaca yang tidak menentu skang ni kot... mmmm, projek tahun depan dah pun bermula.. induk2 pon semakin banyak & dah x cukup reban dibuatnya... terpaksala saya buat reban yang baru skang ni. anak2 ayam pon sdang membesar... yg jantan dr anak A lg banyak dah diletgo.. tinggal betina je.,. anak AS yang jantan anak B ade 2 ekor lgi...tu pun dah ramai yang mintak tp saya masih sayang nak lepas ...dua2 dah bercutting tp x tau la ape nak jadi pada masa depan. mmmmmmm,, mungkin esok atau lusa saya akan uploadkan gambar anak2nya yang 2 ekor tu.. Untuk pengetahuan sumer, skang ni saya masukkan 2 ekor induk berwarna putih beras & kuning dengan seekor jantan rinting untuk dibuat pembiakan.. nak try kaler2 yang rinting plak... insyaalah kalo takde aral AS akan turun ke kl 27 ni bersama rombongan dari terengganu... tp x tau la sangkut nombor ke tidak, semuanya bergantung atas potensi & rezekinya pada hari itu..

Wednesday, November 10, 2010

anak tino AS + limbat gegar cg loh...









anak tina ni adalah dari baka AS n limbat gegar.. dulu dapat anak 4 ekor, 2 dah di ambik tuan asal induk & 2 lagi ade ngn saya.. dapatla sepasang sorang..hehehe... induk limbat yang telah dipostkan videonya sebelum ini dah jadi milik saya sepenuhnya.. hehehe... memang dah ade cutting untuk anak tina, harap2 berdada besar seperti ibunya... anak tina ni agak unik sikit, sebab boleh teleng kepalanya sampai ke belakang... apepun, anak ni saya nak buat simpan untuk baka seterusnya...

anak tina besi buruk dulu......




anak tino besi buruk dulu mase remaja.. pernah dipostkan sebelum ini.. skang ni dah besar... dah bertukar tangan mase remaja skang ni bersama pemilik baru... ayam tinggi dada besar... hasil reban sendiri..

Monday, November 8, 2010

serama muda member


antara koleksi serama member saya.... ayam x banyak kat umah dia namun induk2 & jantan adalah dari baka yang terpilih. ayam muda ni kalo x silap saya dia nak lepas. jadi bagi sesiapa yang berminat bolehla menghubungi saya untuk maklumat lanjut.

Wednesday, November 3, 2010

Induk Perancangan Tahun 2011




salam.... induk simpanan untuk projek 2011.... induk selam dan bergetar..., dari baka yang terpilih... berkaki sederhana tinggi, bilah ekor tersusun rapi, berbalung halus & leher agak panjang... insyaallah, anak2nya akan dipamerkan pada tahun depan... Gambar dan video ini diambil ketika saya berada di rumah rakan serama baru2 ini...

Tuesday, October 26, 2010

remaja tok uban





salam.... anak remaja yang disimpan untuk menyambung legasi bapaknya yang telah pergi untuk selama-lamanya... ayam yang dah mula tarik namun jarang diberikan perhatian kerana kesibukan tugas seharian... akan dijadikan pembaka kelak bergandingan dengan anak awe sulong yang muda & telah dimasukkan induk... perancangan untuk tahun 2011 telah saya ambil dengan memasukkan mereka dengan induk2 dari keturunan & baka yang pernah mendapat kejuaraan... semoga perancangan yang telah dibuat dapat menghasilkan ayam yang berkualiti dari reban saya tahun 2011... insyaallah..

p/s : Anak Awe Sulong yang dah tinggal beberapa ekor je. yang jantan tinggal sekor, yang anak tina ade beberapa ekor memang saya simpan.. anak2 yang telah berhijrah ke reban rakan2 serama yang berdekatan. yang paling jauh adalah di reban rakan serama di Tanah Merah, Kelantan...

Wednesday, October 20, 2010

Induk dara AS ( Sold)





antara gambar induk dara anak AS... ayam bercutting tinggi dan tarik... tengok pada bentuk tubuhnya insyaallah dapat bertelur dengan baik... inilah gambar yang sempat diambik mmg nampak x cantik sebab susah nak ambik gambarnya kerana ayam sangat aktif... berbalung halus dan bila berjalan melonjak dadanya...

Sunday, October 17, 2010

anak A husin+besi buruk

anak A x asing lagi dari ibu... kecik2 da nampak potongannya... anak tunggal... x tau la ape nak jadi kelak....

Thursday, October 14, 2010

video anak awe sulong (Sold)

anak A awe sulong yang dah nampak cutting nye... hasil dari Awe Sulong & Cendana Dewi...

Tuesday, October 12, 2010

Dari Rumah Otai Marang




Berasal dari reban tuan empunya besi buruk di dungun, muda ni memng kecik.. x sampai pun dalam 250gm.. perangai memg mantop.... mengibas serta pacak dan sayap lempar... huhuhu... memang syok tengok gelagatnya...
nanti ade mase, kalo xde aral sy nak pegi jugak ke rumah tuan empunya besi buruk coz dia da simpankan induk untuk saya buat baka... huhuhu....