Sunday, May 26, 2013

Tahniah Ewan ST ( Golden Horses)

Assalamualaikum, tahniah saya ucapkan kepada ewan ST kerana Ayam milik beliau iaitu golden horses telah mendapat johan  muda di bon Kedah baru-baru ini walaupun terdapat sedikit kontroversi sewaktu acara BOTB yg berlangsung. Semalam di bon kota bharu, ayamnya masih mendapat top 3 iaitu naib johan, hanya kalah di ekor dan tubuh dengan johan semalam. Sedikit saya paparkan 2-3 keping gambar yang saya pinjam dari lensa abang rosli (SAJ) dan Ewan ST buat tatapan semua.....

 
 Gambar waktu bon Kedah......
 
 

Gambar di rumah pemiliknya Ewan ST

Saturday, May 25, 2013

induk anak pada inderanata dulu SOLD OUT)

Assalamualaikum,......waktu kecil saya pon tak pasti boleh bertelor ayam ni ke tak, sebab nampak potongan badannya yang singkat... waktu remaja saya bawak ke rumah tolib sri bidong dan mohon pendapat beliau dengan kedudukan ayam ini,dia bagitahu ayam boleh bertelor normal kerna iya mempunyai pinggang yang besar... saya pon tak seberapa yakin sebenarnya. Alhamdulillah selepas hampir  7 bulan, umur ayam ni, ia telah bertelor normal pada hari ini....


topeng hitam reserved to kedah....(SOLD OUT)

 Assalamualaikum, buat tatapan rakan serama di Kedah,,, masih ada tarik, memang kuat naik induk... ayam mungkin b,,, sebab saya tak jaga makan dia, mmg sesuai d jdikan pembaka....

Monday, May 13, 2013

Formula oh formula.......


      Assalamualaikum, saje letak induk ngn pembaka yg tidak sepertinya, macam ayam yang biasa dilihat petshop jer dek kerana bentuk tubuh yg teramatlah lain dari serama.... yg bapak ni macam dah jd ayam kapan, besar jugakla kerna ayam B... tapi kebanyakan ayam pembaka reban saya macam ni je la... banyak yang ayam B... kuat panjat induk n produktiviti pengeluaran anak2 serama yang ramai serta kuat antibodinya....
      Bapak ni sebenarnya merupakan pewaris terakhir yang jantan dari legasi awe panglimo, yang betina yang induk anak pure awe panglimo masih ada lagi dalam 6 ekor... semuanya sekadar dibuat pembaka... anak2 yang kluar dari induk2 ini banyak yang berwarna kuning dan merah.
    
 
Anak bapak n induk di atas.. Pemiliknya Ewan ST. dah berpindah pada waktu anak B. (Foto ehsan dari Ewan ST).
 
 
video
 
Adik beradik setelor dengan jantan remaja di  atas... 1 jantan 3 betina... yg betina semuanya dah sold out ke kedah... Alhamdulillah.
 
 
        coretan diatas hanyalah sebahagian dari cara yang saya gunakan, bapak B induk berlunjur.... lain breeder lain caranya... bagi saya yang penting, susur galur sesuatu bloodline amat perlu dalam proses pembiakan. kedua, kepentingan dalam mengenalpasti ciri2 yg diperlukan seperti contoh, warna kuning, ara atau warna yang lain serta perangai di meja.... sebenarnya banyak lagi kaedah yang boleh diguna, tapi rasanya cukup saya tuliskan untuk kali ini...hehehe,,, saya pon sedang belajar, kalo salah tolong perbetul... kalo nak bersembang atau berborak2 bolihla hantar msg dekat saya.. kalo saya tak sibuk saya akan jawap balik... tapi kalo telefon, takut saya tak berjawap... huhuhu... Apapun yang terakhir sekali, kita jangan lupa, setiap sesuatu itu adalah semuanya dari Allah jua... kita berusaha, rezeki dapat ayam cantik sertas selam semuanya adalah ketentuan dari-Nya.... Assalamualaikum..

serama dara yang ada

video
 
induk dara yang baru bawak keluar semalam...
video
induk dara yg dah direserved dari alor setar...

Saturday, May 11, 2013

Serama Bahar Anak B - Awe Mulut Meroh

video
video
Assalamualaikum, akhirnya tamat sudah PRU... hmmmm,,, 2 bulan yang amat memenatkan... baru sempat membuat sedikit coretan... Alhamdulillah... dalam tempoh 2-3 bulan ni ayam di rumah tidak dijaga dengan baik... hanya sekadar beri makan, ayam sakit tidak diberi ubat akibatnya berbelas ekor jugak ayam mati... takpela takde rezeki... saya redho....
      Sekarang ni dah boleh tumpu pada serama balik, tapi sebagai breeder jer la... nak jadi player mungkin saya hanya ke Kenyir & game sekitar Terengganu... luar dari itu, rasanya dah tidak pergi kot...huhuhu...
       Ayam2 dirumah ni byk yg dah dijual... terima kasih kerana sudi membeli anak2 serama, ayam dah terlalu byk serta masa saya yang agak terbatas..huhuhu... dalam jual beli ayam, saya tak janjikan apa2... kalo besar nanti ia tarik & selam, Alhamdulillah... kalo belunjur sampai sudah, saya tak boleh kata apa sbb semuanya adalah ketentuan dan  rezeki dari-Nya.
      Oh ya, video kat atas tu adalah anak b keluaran reban terbaru... campuran bapak pembaka wan n induk belunjur... huhuhu....dalam 2-3 ekor kluar jugak yg macam ni, yg lain ade lagi tidak di bawa keluar letak atas meja.. selama ni pun anak2 ayam tak bawak kluar pun dari reban, sekadar diberi makan... semalam rasa terbuka hati nak bawak keluar 2-3 ekor anak yg nampak cutting dalam reban.... Syukur Alhamdulillah,... mungkin 2-3 hari nanti saya akan hantar ke rumah Tolib Sri Bidong untuk dilatih serta diasuh secukupnya.... Insha Allah......

anak b legasi bapak merah wan sabri